torsdag 13 september 2018

Melissa prao 2018


PRAO:  MELISSA DAHLBERG

 






Leos Lekland: är Nordens största och mest besökta leklandskedja. Företaget är inne i en expansiv fas och räknar med att etablera 6-8 nya lekland årligen, målet är 50 lekland 2019. Företaget har funnits sedan 2006 och har sitt säte i Luleå. Leos Lekland arbetar nu för att etablera drygt 6-8 nya lekland årligen och hoppas i framtiden fortsätta expandera i samma takt för att bli ännu större. Man fick även veta att ingen speciell utbildning krävs utöver en full genomförd gymnasieutbildning och att man inte var en del av brottsregistret med tanke på att man arbetar i en allmän miljö där barn är den största målgruppen. Det som söks mest är egentligen erfarenhet med restaurang och gärna även hotell eller städ. Men man bör vara en social människa som inte har problem att samarbeta med andra och driven i sitt arbete. Att vilja fortsätta utvecklas värderas även högt.
De anställda har många olika roller, det kan t.ex. vara lekland svärd, lekland chef, regionchef osv. Alla dessa har olika roller som bidrar till företaget på olika sätt. De arbetsuppgifter som jag fick testa på under tiden som jag utförde min PRAO var bla. städning, matlagning, uppackning av varor och säkerhetskontroller. Eftersom de anställda har olika roller så har de också olika fackförbund. Vi fick intervjua den personalansvarige på Leo's lekland och hon tillhör fackförbundet unionen, resten av de anställda tillhör fackförbundet hotell och turism.
Det ser ljust ut för företaget i framtiden. De berättade att de hade många planer på att öppna nya lekland och jag vet att Leo's lekland är en ganska känd turistattraktion här i Luleå och i många andra städer.
När bolaget startade 2006 ville grundarna skapa en mötesplats för familjer med fokus på lek och rörelse. Det är mer aktuellt än någonsin nu när rapporter från WHO visar att barnen rör sig för lite idag. Företagets framgång bygger på ett starkt koncept med lek, bus och rörelse/äventyr för hela familjen med säkerhet, renlighet och service i första rummet.

Adress: Handelsvägen 19, 973 45 Luleå
                                  Omsättning 2017: 526 mkr
  • Marknader 2017: Sverige (24), Norge (9), Danmark (5) och Finland (4)
  • Lekland 2017: 42 st
  • Anställda: ca 1300 st
  • Grundare: Joakim Gunler och Jonas Rönnqvist
  • Startår: 2006
  • Säte: Luleå
  • Org nr: 556700-1473 Leos Lekland Sverige AB
Själv så skulle jag inte tänka mig att jobba på Leos Lekland i framtiden. Praon fick mig att inse hur lite intresserad jag egentligen är av handel och kundhantering.  Men jag skulle kunna tänka mig Leos lekland som ett alternativ till sommarjobb. Men i lång sikt tycker jag inte att man ska arbeta med någonting man inte trivs med. Och jag trivdes inte med att praoa på Leos Lekland, till en början så fick man inte göra så mycket mer än att städa, hjälpa till med salladen , men sen mer mot slutet så fick vi göra marängsviss å slush. 
Jag personligen tyckte att hon vi fick var väldigt sur eller irriterad på oss, men sen mer mot slutet så tyckte jag att hon gillade oss mer.
Torpets förskola: Ligger ca 15 km söder om Luleå, mitt i Antnäs by.
Adress: Ronningsvägen 19
975 93 Luleå
Dom har för närvarande fem avdelningar, med en härlig närhet till skog, natur, sporthall, affär och skola. Hos dom är det viktigt att alla känner sig trygga och värdefulla, har roligt och inspireras till utmaningar och lärande av engagerad personal i våra miljöer, både inne och ute.
Skog och natur har dom runt hörnet där dom vistas mycket där dom kör lekar, rundvandring och promenader. Nära till grillplatser och pulkabacke på vintern samt mysiga naturstigar på sommaren. Cirka 50 meter från förskolan har dom en stor idrottsplats där dom också har diverse aktiviteter och lekar. Dem inspireras av Reggio Emilias synsätt att sätta barnets erfarenhet intresse och tankar i Fokus. Deras vardag skall utgå från barnens behov, förmågor och tankar. Dom pedagogerna skapar miljöer tillsammans med barnen som är anpassade för barns utveckling och lärande och där kommer leken och skapande aktiviteter att vara i fokus.
Har barnen något hinder eller något annat problem så anpassar dom såklart så att alla kan vara med och gör allting som dom andra barnen gör.
Genom att vara tillåtande och vaksam, men ständigt närvarande, stimulerar vi barnets inneboende upptäckarglädje och nyfikenhet. Med deras förhållningssätt ger dom barnen självkänsla, tillit till vuxna och en trygg grund för fortsättningen i livet.
Jag hade kunnat tänka mig att jobba på ett dagis, för jag gillar att jobba med barn. Och att vara i barnens närhet och finns där för att hjälpa dom, om dom behöver hjälp. Jag vill att barnen ska känna sig trygga när dom kommer till dagiset och när dom åker hem från dagiset. Och jag vill att ska ha roligt när dom är på dagiset.
Dom arbetar utifrån olika projekt. Vilka projekt det blir är det barnens visade erfarenhet och nyfikenhet som styr. Barnet är hela tiden en medforskare i det dom gör. Det är barnens intresse som styr åt vilket håll projektet går. Dom ger även barnen verktyg att få möjlighet att lära mera och utvecklas inom de olika områdena, När intresset har svalnat så byter dom projekt varav vissa kan pågå i månader och vissa i någon vecka. Alla barn är med utifrån sin ålder och mognad.


1 kommentar:

  1. En mycket bra och intressant rapport från dina olika PRAO-platser. Det var två olika företag som dock jobbar med barn i yngre åldrar. Ibland kan det vara bra att göra PRAO på en plast som visar sig inte vara ett yrke som passar. Nu vet du vad du inte vill. Tur att det "bara" var en vecka på den platsen.

    SvaraRadera

Slavhandel Melissa

Slavhandel Förr & Nu Blogginlägg Slavhandeln har funnits under en lång period. Slavhandeln startade först på 1500-Talet...