tisdag 25 september 2018

Fanny Söka Jobb

Söka Jobb


Intressetestet


Enligt intressetestet som jag tog på Arbetsförmedlingen så passar de serviceinriktade och säljande jobben mig bäst. Jag förväntade mig det, med tanke på att jag är oftast en väldigt social och hjälpande person i de flesta situationer, och jag gillar även att försöka få med andra på mina ideér eller att kanske sälja det jag jobbat med för att få in pengar dit jag jobbar eller, ifall jag blir egenföretagare, kanske leva på dessa pengar som jag drar in genom att sälja mina produkter. 
Alla jobb med perfekt match inkluderar: resesäljare och bilförsäljare, läkemedelskonsulent, copywriter, projektledare, demonstratör, säljare i butik och varuhus, telefonförsäljare och marknadsförare, kommunikatör/informatör, försäkringssäljare och försäkringsrådgivare, rekryterare och till sist fastighetsmäklare.
Jag vet inte vad jag tycker om att jobba som något av alla dessa föreslagna arbeten eftersom jag har andra drömmar om vad jag vill bli. Det är även flera av dessa jobb jag knappt vet vad de innebär. Jag har en aning om de som jag är lite osäkra på, men hade jag varit riktigt intresserad av dem hade jag ju självklart haft koll på dem.
Dock så kanske jag skulle trivas bäst i dessa arbeten, det vet jag inte. Det är svårt att säga när jag är så ung som jag är. Några av dessa yrken både ser och låter som något jag skulle kunna tänka mig att arbeta med, men jag älskar att ha stora drömmar och jag skulle hellre jobba som någonting ovanligt. Eller inte ovanligt, men något som jag kan vara extremt stolt över, att jag kan hjälpa människor och utveckla samhället på god väg med mera. Jag är oftast en väldigt social och utstående person och jag brukar alltid vara bra på att presentera saker för att få det att låta attraktivt och locka lyssnare osv. Kanske politiker?... 

Testet kanske inte stämmer för mig till 100%, men det funkar bra för mig eftersom jag tror att vissa av dessa arbeten skulle kunna vara en godtagbar arbetsplats för mig. Men som jag berättade tidigare har jag andra drömmar om vad jag vill bli när jag blir äldre. Med tanke på mina sociala förmågor och min ledarskap-instinkt så tror jag att jag skulle kunna sikta på ett ännu större jobb, som till exempel politiker. Det är på grund av att jag alltid kämpar för att få fram mina många åsikter och även att få fram det jag inte tycker är okej. Vad jag tycker är bra för samhället. Att stå för människors rättigheter och skyldigheter, respektera alla och vara en öppen person i allmänhet. Eller att jag kanske blir egen-företagare för att jag ofta gillar att ta rollen som ledare i flesta omständigheter och förhållanden.

Söka jobb


Det yrke jag valde som jag tyckte passade mig bra av de som fanns, var skådespelare. Jag har sen jag var liten alltid gillat filmer och skådespeleri, jag har även alltid viljat bli en av dem. Jag har nyligen börjat träna röstskådespeleri eftersom jag skulle vilja arbeta inom den branschen när jag blir äldre. jag tycker det är så kul och intressant att få möjligheten att leva sig in i en annan människas värld. Man får lära sig hur man kan hantera situationer på olika sätt, att förstå hur andra människor kan känna sig i olika situationer och vad de skulle kunna göra. Det tycker jag är rätt så fantastiskt. 

Det finns många olika arbetsuppgifter inom skådespelaryrket, och det är eftersom att vara skådespelare handlar om att leva in sig i hur andra tänker och känner i olika situationer genom att använda sin kropp, röst och inlevelseförmåga som instrument till sitt arbete. Man kan vara stuntman, en som ersätter andra filmskådespelare i riskfyllda situationer för att göra det lättare för alla. Man kan jobba inom olika områden, till exempel film och TV- och radioproduktioner eller så kanske man arbetar med att dubba för tecknad film eller talböcker.

För att kunna bli skådespelare så krävs det en skådespelar-/teaterutbildning. Det finns i Stockholm, Malmö, Göteborg och Luleå högskoleutbildning för att bli skådespelare vilket är bra, eftersom det finns här nära mig. Dock så tycker jag att det borde väl finnas lite fler, utspridda ställen man kan välja mellan. Alla bor ju inte i södra Sverige eller här uppe. I denna utbildning så går studietakten 100% och man ska kunna svenska, även kunna vara på plats för att få den konstnärliga kandidatexamen.

Utvecklingen och framtiden inom kultur och medias arbetsmarknad, där skådespelaryrket ingår, ser generellt bättre ut för hela Sverige. Arbetsgivarna är trots det försiktiga vad gäller anställningar framöver, och planerar att fortsätta lägga ut uppdrag i stället för att anställa det kommande året. Detta visar resultaten från Arbetsförmedlingen intervjuundersökning med ett urval av arbetsgivare inom kultur och media våren 2017. Mot bakgrund av resultaten i intervjuundersökningen förväntas antalet sysselsatta öka med 1,7 procent eller 1 000 personer. (taget från Arbetsförmedlingen)

Ja, alltså man måste ha vissa egenskaper och förmågor för detta yrke eftersom det är ju så att en ska anta en annan människas roll. Att rollspela, vilket inte alltid är så enkelt. Men Arbetsförmedlingen har berättat att man inte måste ha dessa förmågor när man är antagen till jobbet, utan att det är även bra att man kan utveckla sina förmågor till att lyckas träna upp sig själv till att få dessa förmågor som man måste ha som skådespelare.
De egenskaper man behöver, är att du ska ha en empatisk förmåga: Alltså förmågan att förstå hur andra fungerar och tänker.
Förmåga till självkännedom: Förmågan att kunna känna dina egna styrkor och begränsningar, även att kunna ge, ta och tolka kritik konstruktivt.
En god fysik: Eftersom skådespelare använder sin kropp och röst för att framställa det inre, det empatiska.
Kreativ förmåga: Förmågan att vilja skapa och tänka i andra banor.
Och god samarbetsförmåga: Inom skådespeleri så förväntas man att kunna samarbeta med andra.
Dessa är de främsta förmågorna man letar efter i en skådespelare.

Det finns flera olika fackföreningar som tillhör skådespeleriyrket, till exempel TeaterAlliansen som är för att möta den offentligt stödda scenkonstens behov av trygghet och utveckling, samt flexibilitet för frilansande skådespelare. De samarbetar med en annan förening, nämligen Svensk Scenkonst. Till sist, finns även Teaterförbundet för scen och film.

Söka jobb för skådesperlaryrket


Inom skådespelaryrket så fanns det endast 6 lediga jobb enligt Arbetsförmedlingen, och de arbeten som fanns var i södra Sverige, i Stockholm områdena, två i Vimmerby och även ett i Göteborg. Tyvärr så finns det inget ledigt jobb i Luleå inom skådespelaryrket. På så vis så betyder det att jag skulle bli tvungen att flytta längre ner i Sverige för att kunna få något av dessa arbeten. Jag skulle vara beredd på att flytta söderut, om det vore för ett jobb där det är säkert att man får bra betalt. De flesta av arbetena jag hittade på hemsidan var det endast under en viss tid man fick arbeta. Något jobb var heltid men endast under 6 månader, medan ett annat var deltid och under 3 månader. Det skulle ju betyda att så fort dessa månader har gått, har jag inget jobb längre. Då måste jag hitta något nytt arbete för att kunna fortsätta bo kvar. Då kanske det kommer till stunden då jag ifrågasätter mig själv; var det verkligen en bra idé att flytta söderut bara för ett temporärt jobb som skulle avslutas efter bara några månader?

-

Det jobb som jag valde var upplagt av Gröna Lund, nöjesparken i Stockholm. De sökte efter minst 100 skådespelare för att spela som Onda Väsen under deras Halloween på Gröna Lund. Som ett ont väsen så arbetar man i deras skräckhus som till exempel en ond clown, en häxa eller zombie. Uppgifterna är att skrämma upp gästerna på parken för att maximera deras fasansfulla upplevelse.
De söker personer som älskar teater och improvisation och de som kan arbeta under bestämda arbetstider. Dock så varierar dem och de ska bestämmas tillsammans med arbetsgivaren och arbetaren.
Det som krävs är att personen ska kunna kommunicera på svenska, är minst 18 år gammal och att de ska se fram emot en spöklik tillställning för gästerna. Ett steg i processen till att bli antagen är att man ska göra en videoaudition framför kameran och få agera en roll.
För detta jobb så kräver inte arbetsgivaren någon specific egenskap från en, förutom det jag nämnde innan om talförmåga i svenska. Ingen speciell utbildning eller erfarenhet heller. Vilket är bra, då är ju även nybörjare som jag välkomna att söka in.

1 kommentar:

  1. En mycket bra och intressant av skådespelaryrket. Många egna och relevanta funderingar. Bra jobbat!

    SvaraRadera

Slavhandel Melissa

Slavhandel Förr & Nu Blogginlägg Slavhandeln har funnits under en lång period. Slavhandeln startade först på 1500-Talet...