onsdag 30 maj 2018

Prao Ica Supermarket


Prao på Ica Supermarket
Jag har haft min prao på Ica Supermarket i stan. Det är en ganska liten butik med inte så många anställda. De anställda städar delvis själva, packar upp och tar emot varor och sitter i kassan. De ser även till att butiken ska vara trevlig att komma in i (frontar hyllorna och mejeriet).
Ica grundades redan 1917 och namnet registrerades 1939. Ica är privatägd. Butikerna i Sverige drivs genom franchise. Handlarna äger och driver butikerna själva men har avtal med Ica Sverige.
Ica Supermarket i stan ägs av Per. Butikschefen heter Nils. Nils gick Handels tre år på gymnasiet. Han gjorde sin praktik på Ica och började sedan att jobba extra. Han har även gått en butikledarutbildning på ett år genom Ica. Han fick fast anställning och har nu jobbat där i 17 år. Hans mål är att äga en butik själv.
Nils tycker att fördelarna  med jobbet är att det är ett varierat jobb och att man träffar mycket olika människor. Nackdelen är arbetstiderna, tex att det är kvällar och helger man behöver jobba.
Han har även jobbat tidigare som kundutvecklare på Coca Cola.
Om man ska jobba på Ica behöver man vara serviceinriktad. Man träffar många olika människor varje dag så man behöver ha lätt att prata med olika människor.
Det har varit intressant men ganska enformigt. Vi har mest fått packa upp varor och städat. Jag har lärt mig att det är tungt att packa upp mycket varor och att de som jobbar i butikerna lägger ner mycket tid på det.
Jag kan inte tänka mig att jobba med detta i framtiden. Det skulle bli långtråkigt tror jag. Tråkigt att även behöva jobba sena kvällar och helger.

1 kommentar:

Slavhandel Melissa

Slavhandel Förr & Nu Blogginlägg Slavhandeln har funnits under en lång period. Slavhandeln startade först på 1500-Talet...