onsdag 13 juni 2018

Söka jobb Alva Lundberg 8A



Enligt intresse guiden är jag kvalificerad att arbeta som barnsjuksköterska, psykiatrisk sjuksköterska och fritidspedagog.  Jag tycker att testet gör det bästa med informationen som den intar. Att arbeta med barn är både roligt och lämpligt för mig eftersom jag är uppvuxen med barn i min omgivning. Testet visade att jag var mycket omsorgsfull och var blev därför mer lämplig inom yrken där man hjälper och behandlar. Testet var inte helt perfekt, utan det fanns vissa saker som jag inte håller med om. Men i det stora hela tyckte jag ändå att det var passande yrken för mig.

 

Det är i min ålder väldigt svårt att säga vad man föreställer sig att arbeta med i framtiden. Men jag valde att gå lite efter intresse guiden och bestämde mig för att inrikta mig på hälso- och sjukvård som jag visade störst kvalifikation. Jag har alltid haft lätt att förstå och hjälpa yngre barn och detta visade sig även tydligare under Prao där jag praktiserade på ett dagis. Därför valde jag yrket barnsjuksköterska. Inom detta yrket är arbetet man gör väldigt varierat beroende på verksamhet men någonting gemensamt är att det krävs att man kan kommunicera bra och anpassa informationen utifrån barnets ålder, utvecklingsnivå och tidigare erfarenheter. En barnsjuksköterska arbetar i en massa olika områden av fysiska men också mentala komplikationer som barn eller ungdomar upplever.  Det kan vara inom barnhälsovård, elevhälsa (skolhälsovård), hemsjukvård, barnkirurgi, öron-, näsa- och halssjukvård, neonatologi och barntandvård. Därför varierar också arbetsplatsen beroende på inriktning och det kan vara mellan sjukhus, barnavårdscentraler och skolor. En barnsjuksköterska är arbetsledaren för barnsköterskor.

 

Inom sjukvård som jag är mest intresserad av arbetar man med barn och ungdomar från 0-18 år. Det är barnsköterskans jobb att ta ansvar för barnet och arbeta utifrån information för att  lösa komplikationer som uppstått. Föräldrarna kan självklart vara delaktiga men barnsköterskan är i första hand i kommunikation med barnet. Arbetsuppgifterna varierar från att förbereda barn och föräldrar inför en undersökning eller behandling. De kan också förbereda familjen på hur behandlingen ska fortsätta efter sjukhusbesöket. Men att ge lämpligt läkemedel i förhållande till barnets ålder och storlek ingår lika mycket som att ta prover. Om man arbetar på en akutmottagning arbetar man som Barnsjuksköterska med att assistera läkaren vid undersökningar, tar prover och gör egna bedömningar och behandlingar.

 

På en barnavårdscentral kontrollerar man nyfödda och yngre barns hälsa. Sedan så fortsätter man följa ett barns fysiska och hälsotillstånd fram till barnet är i skolåldern. Detta innebär med andra ord att man arbetar med att ge råd samt stöd till föräldrar angående de olika hälsofaktorerna som kan påverka ett barns välmående som till exempel sömn eller kost. Men även vaccinationer ingår.

 

Det är mycket viktigt att man som barnsjuksköterska är empatiskt för att avläsa och förstå situationen för att i sin tur kunna anpassa rådgivningen efter omgivningen för att ge rätt råd. Det är också viktigt att man är social och samarbetsvillig eftersom det lägger grunden till ett väl genomfört besök. Kommunikation är extremt viktigt för att avgöra problem, situation och i slutändan valet av behandling. Man samarbetar mycket med andra och det är viktigt att det fungerar bra. Men noggrannhet och att man är uppmärksam är egenskaper som också värderas högt eftersom att man genom att vara noggrann och uppmärksam kontrollerar att arbetet är utfört på rätt sätt och så att man snabbt kan identifiera vilken typ av vård patienten i fråga är i behov av.

 

Om man kollar på yrkeskompassen för grundutbildade sjuksköterskor kan man se att runt om i hela la det är konkurrensen mycket låg. Många yrken inom hälsa- och vård har länge varit under låg konkurrens både på kort och längre sikt. Ungefär 90 % av de 45 000 anställda som är grundutbildade sjuksköterskor är kvinnor.

 

På arbetsförmedlingen kan man hitta ungefär 100 annonser med lediga jobb som barnsjuksköterska men man kan hitta ännu fler om man bara söker efter sjuksköterskor som varje barnsjuksköterska även kan arbeta som tack vare utbildning som legitimerad sjuksköterska. I Luleå kommun där jag bor finns två relevanta annonser. Självklart hade jag kunnat stanna här hemma och jobba här fast egentligen så har jag ingenting emot att arbeta längre bort. Jag tänker att jag vill hinna utforska olika platser under min livstid innan jag kommer tillbaka hem. Det skulle vara läskigt att bo hemifrån men jag tror att för mig som person skulle det vara extremt utvecklande och nyttigt att få prova på lite utmaningar i livet.

 
Det finns ett företag i Göteborg som heter Närhälsan Majorna vårdcentral som i nuläget söker barnsjuksköterska. För att få detta jobb krävs det att man är distriktssjuksköterska eller barnsjuksköterska med erfarenhet av BVC. De söker folk som är positiv, trygg i sin yrkesroll och som person. Man ska kunna arbeta väl i team såväl självständigt och ha ett gott bemötande till såväl patienter som kollegor som en självklarhet. De är intresserade av de som är ute efter ett  omväxlande, roligt och givande jobb där intresse och engagemang för förbättringsarbeten samt egna initiativ, värdesätts. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Jag skulle säga att detta verkar exakt som det jag söker efter och med tid skulle jag lätt kunna anpassa mig och bli perfekt för detta arbete.

1 kommentar:

  1. Ett mycket bra och intressant blogginlägg om barnsjuksköterskor. Det kommer behövas många som tar hand om våra barn i framtiden.

    /Eva-Lena

    SvaraRadera

Slavhandel Melissa

Slavhandel Förr & Nu Blogginlägg Slavhandeln har funnits under en lång period. Slavhandeln startade först på 1500-Talet...