onsdag 13 juni 2018

Prao Alva Lundberg 8A


Prao

 

Jag har praoat på Leos Lekland som är Nordens största och mest besökta leklandskedja. Just nu är företaget inne i en mycket expansiv fas och målsättningen är att ha omkring 50 lekland innan 2019. Det räknas därför som ett stort privatägt företag med ca 1300 anställda. Arbetsuppgifterna är varierande men som många nog kan gissa sig till är det mycket städa. Hygien är någonting som värderas högt på Leos lekland. Men jag har också fått prova arbeta i kök, där jag dels hjälpte att hantera disk men även ingredienser och hantering av varor. Egenskaper som ledarskap, ansvarskänsla, samarbetsförmåga och disciplin sätts på prov. I en intervju med den personalansvariga på platsen fick vi reda på att de flesta på arbetsplatsen tillhör fackförbundet för Hotell och restaurang medans bara en anställd stod ut och står under förbundet union för tjänsteman.

 

Företaget har funnits sedan 2006 och har sitt säte i Luleå. Leos Lekland arbetar nu för att etablera drygt 6-8 nya lekland årligen och hoppas i framtiden fortsätta expandera i samma takt för att bli ännu större. Jag fick även veta att ingen speciell utbildning krävs utöver en full genomförd gymnasieutbildning och att man inte var en del av brottsregistret med tanke på att man arbetar i en allmän miljö där barn är den största målgruppen. Det som söks mest är egentligen erfarenhet med restaurang och gärna även hotell eller städ. Men man bör vara en social människa som inte har problem att samarbeta med andra och driven i sitt arbete. Att vilja fortsätta utvecklas värderas även högt.

 

Eftersom det inte riktigt var som jag trodde att det skulle vara skulle jag anse arbetet jag genomfört mycket lärorikt. Innan trodde jag inte att man skulle få röra sig så mycket som man var tvungen och då insåg jag också hur bortskämda vi är som går i skolan. Det var längre arbetsdagar med betydligt mindre raster och jag fick mer insikt i hur personal arbetar både långsiktigt och i kortare sikt för att företaget ska växa och att kunderna ska vara nöjda.

 

Det är dock inte ett yrke jag skulle kunna tänka mig i framtiden, praon fick mig att inse hur lite intresserad jag egentligen är av handel och kundhantering utan skulle hellre sätta en annan målsättning. Men jag skulle kunna tänka mig Leos lekland som ett alternativ till sommarjobb. Men i lång sikt tycker jag inte att man ska arbeta med någonting man inte trivs med.

/ Alva Lundberg 8A


1 kommentar:

Slavhandel Melissa

Slavhandel Förr & Nu Blogginlägg Slavhandeln har funnits under en lång period. Slavhandeln startade först på 1500-Talet...