söndag 9 september 2018

Sammanfattning av mina PRAO-veckor

1. Vilket företag har du gjort din PRAO på?
Jag gjorde min prao på Region Norrbotten.

 2. Är det ett stort eller litet företag?
Det är en stor organisation. Region Norrbotten är länets största arbetsgivare. Det finns cirka 7500 anställda.

 3. Vilka arbetsuppgifter har de anställda?
Region Norrbotten sköter om hälso- och sjukvård, tandvård, regional utveckling och kultur.

 4. Är företaget privatägt, kommunalt eller statligt bolag?
Region Norrbotten är ett landsting, dvs. som en kommun för hela länet.

5. Tillhör de anställda något fackförbund? Tillhör de samma fack eller finns det olika fackförbund på arbetsplatsen?
De flesta anställda i Region Norrbotten arbetar inom vården. Därför tillhör de flesta Vårdförbundet, men eftersom Regionen är en stor arbetsgivare finns de flesta fackförbund i Regionen.

 6. Hur länge har företaget funnits?
Landstingen i Sverige har funnits sedan 1800-talet.

 7. Hur ser framtiden ut för företaget?
Norrbottningarna blir allt äldre och behöver allt mer vård. Samtidigt är det viktigt att Norrbotten syns i omvärlden. Därför är det viktigt att Region Norrbotten kan fortsätta få många duktiga människor som vill jobba där.

8. Vilken utbildning och förmågor bör man ha för att få anställning på företaget?
Eftersom Region Norrbotten är länets största arbetsgivare så finns de flesta yrkesgrupper inom Regionen.

 9. Har det varit lärorikt att göra PRAO på detta företag?
Ja, jag har fått en större bild för hur samhället och Regionen fungerar. Jag fick vara med på ett möte med Regionledningen där de diskuterade vad Regionstyrelsen skulle besluta om på nästa möte. På så vis fick jag en förståelse för hur demokratin fungerar på PRAO:n.

10. Är det ett yrke som du kan tänka dig att jobba med i framtiden?
Nej. Det var svårt att hänga med under mötena eftersom jag hade inte varit med på de tidigare mötena, och då verkade det väldigt uttråkande, men hade jag vetat vad de pratade om på de tidigare mötena så hade jag säkert fått en bättre och större inblick.

/Vigo






1 kommentar:

  1. Bra jobbat! Du behöver inte skriva frågorna utanför besvara frågorna så att man förstår ändå, utan frågan (vilket du gjort).

    /Eva-Lena

    SvaraRadera

Slavhandel Melissa

Slavhandel Förr & Nu Blogginlägg Slavhandeln har funnits under en lång period. Slavhandeln startade först på 1500-Talet...