fredag 31 augusti 2018

Prao

Jag har gjort min PRAO på Leo's lekland här i Luleå. Företaget är privatägt och det är stort för att vara en leklandskedja, det är även nordens största leklandskedja. Leklanden finns i fyra olika länder, Sverige (24), Norge (9), Danmark (5) och Finland (4). Det första leklandet öppnades här i Luleå år 2006. Anställda till företaget är ca 1300.

De anställda har många olika roller, det kan t.ex. vara leklandsvärd, leklandschef, regionschef osv. Alla dessa har olika roller som bidrar till företaget på olika sätt. De arbetsuppgifter som jag fick testa på under tiden som jag utförde min PRAO var bla. städning, matlagning, uppackning av varor och säkerhetskontroller. Eftersom de anställda har olika roller så har de också olika fackförbund. Vi fick intervjua den personalansvarige på Leo's lekland och hon tillhör fackförbundet unionen, resten av de anställda tillhör fackförbundet hotell och turism.

Det krävs inte att man har någon speciell utbildning för att få arbeta på Leo's lekland (om man inte vill ha någon chef-roll dvs.) De flesta av de som jag arbetade med hade dock gått linjen “hotell & turism” på gymnasiet. Någonting som de söker hos personer som vill arbeta hos dem är positivitet, energi och socialitet.

Det ser ljust ut för företaget i framtiden. De berättade att de hade många planer på att öppna nya lekland och jag vet att Leo's lekland är en ganska känd turistattraktion här i Luleå och i många andra städer.

Det var spännande att testa på något nytt, dock så tror jag inte att det har yrket är någonting som passar mig eller någonting som jag skulle vilja arbeta med i framtiden. Det var väldigt lite variation i arbetet och därför tror jag att jag skulle tröttna snabbt på det. Dessutom så tror jag inte att restaurand är någonting som passar mig.

/Linnea

1 kommentar:

Slavhandel Melissa

Slavhandel Förr & Nu Blogginlägg Slavhandeln har funnits under en lång period. Slavhandeln startade först på 1500-Talet...