tisdag 28 augusti 2018

Fannys Prao 2018

Prao VT 2018 Fanny


Jag har gjort min prao på det privatägda företaget Tieto, vilket är ett rätt så stort företag i mina ögon. Men jag har också ännu inte sett eller fått fördjupad information om så många företag för att kunna veta vad som är definierat som ett stort eller litet företag. 

Kontoret i Luleå som jag gjorde min prao på har ungefär runt 150 anställda, medan företaget i sig har runt 17 000 anställda.
Det var alltid lugnt och skönt på kontoret. Alla var jätte trevliga och de respekterade ens integritet. Deras arbetsuppgifter har oftast att göra med landstinget och sjukvård. De skriver koder och transformerar data till och mellan deras kunder genom vissa system på datorn, till exempel Java, vilket jag fick testa på att använda. Det var rätt så svårt att memorera alla termer och när man ska använda vissa tecken osv. Det finns många olika arbetsuppgifter egentligen, som programutveckling, säljare, projektledare, chef och supporter osv. Ärligt talat fanns det så många olika människor som arbetade med olika saker så jag tappade hela tiden tråden på alla möten jag fick vara med på. Men alla trevliga arbetare jag träffade berättade att de tycker väldigt mycket om att arbeta där och efter ett tag med koderna så lär man sig, även fast det finns vissa utmaningar för alla.

När det gäller fackförbund fanns det flera stycken att skriva ner. Jag valde att skriva ner de två mest vanliga på kontoret, vilket var Unionen och Sveriges Civilingenjörsförbundet. De flesta jag frågade tillhörde Unionens fackförbund.
Tieto hade för någon vecka sen 50 års jubileum, så företaget har funnits under ungefär exakt 50 år. Deras framtid ser bra ut, de måste fokusera mycket och utveckla delen om sjukvård på Tieto. De ska bygga stöd för människor som behöver det och för att kanske till och med förebygga olyckor för människor. Man vill försöka införskaffa monitorer för att kunna hålla koll på kanske äldre människor som är hemma som skulle kunna komma att behöva hjälp hemifrån. På så sätt behöver man inte oroa sig om det är fullt på ett sjukhus. Då kan man få vård i hemmet.

För att kunna bli anställd på Tieto, måste man innehava en form av högskoleutbildning på programmering, vilket är rätt så självklart eftersom att det är det de arbetar med. Man måste ha förmågor som till exempel att man inte blir lätt stressad, man är problemlösare i grunden, bra om man vet att man kan prata med kunder utan att göra bort sig för mycket, det vill säga; ha bra kommunikationsmetoder- och kunskaper.

Genom min korta tid på Tieto tycker jag att jag har lärt mig rätt så mycket, mest grundläggande kunskaper när det gäller programmering som jag skulle kunna använda mig av eller/och utveckla ännu mer ifall det skulle intressera mig i framtiden. Mycket av det jag fick lära mig har jag nog ingen användning av just nu på min nivå i grundskolan, eftersom all programmering jag gjorde på Tieto var mycket mer avancerad än de övningar vi får göra på grundskolan, då vi bara arbetar med vad jag kommer ihåg, binära koder och enkla siffror och små termer för att få en sköldpadda att flytta på sig. 

Det fanns många trevliga aspekter, som att alla arbetare har fri arbetstid, man får i stort sett ta ledigt när man vill, man har långa och fria lunchtider och fika raster, så länge man ansvarar själv för arbetet man gör. Eftersom deras arbete är gjort på datorer genom internet, kan de flesta arbeta hemifrån om de vill göra så. Jag tycker att arbetsmiljön var trevlig och jag kände mig väldigt välkommen! Så jag hade gärna jobbat här om det bara gällde arbetsmiljön och så, dock så när det kom till själva programmeringen och arbetet fick jag mycket ont i huvudet och det fanns tillfällen där jag höll på att somna. Jag hoppade trots allt upp flera nivåer inom programmeringen jämfört med det jag har gjort tidigare i mitt liv. Men jag är nöjd med det jag klarade av, och jag är stolt att jag klarade av allt jag faktiskt klarade av! Om jag någonsin blir intresserad av programmering, då vet jag vart jag ska komma och arbeta.

1 kommentar:

  1. En mycket bra och intressant rapport från din PRAO-plats. Det är ett stort företag.

    /Eva-Lena

    SvaraRadera

Slavhandel Melissa

Slavhandel Förr & Nu Blogginlägg Slavhandeln har funnits under en lång period. Slavhandeln startade först på 1500-Talet...