onsdag 13 juni 2018

Industrialiseringen och Arbetslivet Max 8:A


Vilka förändringar i jordbruket som gjorde industrialiseringen möjlig?
Svar: För att industrialiseringen skulle bli möjlig behövde man ändra på mycket saker i det icke-industriella Sverige.  Dessa stora förändringar skedde mest inom jordbruket. En stor förändring var att man slog ihop små jordbitar till större vilket gjorde arbetet mer effektivt. Man gjorde även mer ordentliga diken och jordbruket blev rationellt vilket menas att man planerade det så att det skulle gå mycket snabbare och effektivare.
Man använde sig även av något som hette växelbruk, det menas att man använde jorden konstant till olika sorters grödor. Det uppkom även nya växter som potatis vilket det odlades stora mängder av. Den agrara revolutionen gjorde att bönderna producerade större mängder med mat men på grund av maskinerna behövde det inte lika mycket arbetskraft och detta gjorde även att maten räckte till mer människor. Bönderna kunde då sälja mat till städerna och de personer som inte jobbade inom jordbruket var tvungna att söka arbete i industrierna.

Vilka uppfinningar var viktiga i utvecklingen och hur de bidrog och underlättade i utvecklingen?
Svar: Maskiner av olika slag började uppstå och underlätta arbetet och göra det mer effektivt för arbetarna. Harvar och såningsmaskiner gjorde arbetet på jordbruket mycket snabbare och mer effektivt eftersom att den ena gjorde räfflor i jorden och den andre sådde frön i stora mängder. Bönderna behövde endast en häst som drivkraft och behövde därför inte ägna energi till att så och räffla för hand. I industrin kom det också nya uppfinningar som t.ex den flygande skytteln och spinning Jenny. 
Den flygande skytteln och spinning Jenny var två stycken vävstolar. Tyger började massproduceras och började säljas för billigare priser och efterfrågan efter tygerna blev större, dessa två maskiner var större vävstolar som flyttas från hemmen till fabriker. En av de mest viktiga uppfinningar var Ångmaskinen. Denna uppfinning kunde driva alla sorters maskiner med ångkraft.  Denna maskin underlättade speciellt gruvarbetet och tillverkningen av stål eftersom att man inte nu var tvungen att använda muskelkraft utan ångkraft från ångmaskinerna. Maskinerna var dessutom starkare än gruvarbetarna och de andra vilket gjorde att det gick snabbare att t.ex skjutsa in och ut arbetare ur gruvan. Michael Faraday skapade den första elektiska motorn. Och Thomas Alva Edison tog patent på den första glödlampan. Bensinmotorn var också väldigt viktig under denna utveckling eftersom att de flesta motor efter ett par år blev bensin drivna. Flygmaskinen skapades av John Ericsson som skapade en ny fantastisk maskin som nu kallas för flygplanet. Den löpande bandet var även en mycket viktig uppfinning eftersom att det effektiviserade arbetet.

Andra viktiga uppfinningar:
Separatorn, den separerade grädden från mjölken

Trefatssystemet som leder ström genom längre ledningar
Telefonen, en apparat man kunde kommunicera med andra
Solventilen som gjorde att fyrarna tänds och släcks automatiskt
Kullager som gjorde att maskiner snurrade enklare
Dynamiten uppfanns och underlättade gruvarbetet
 Skiftnyckeln uppfanns och gjorde vridmoment lättare
Propellern uppfanns


Hur förändrades produktionen i och med de nya fabrikerna?
Svar: Industrialisering inleddes inom textilindustrin, järn och stål blev grunden i den industriella utvecklingen. De första att dras in i maskinernas tidsålder var textilindustrin, järnindustrin och kolindustrin. Ångmaskinen var en viktig uppfinning som kunde omvandla kol till energi och kunde enkelt driva maskiner såsom vävstolar och gruvpumpar inom främst textilindustrin, järnindustrin och kolindustrin.  I mitten av 1800 talet hade stora delar av världen industrialiserats. Nu var det järnvägar och ångbåtar som fraktade varor och människor över större sträckor och avstånd. Det var även nu som stål började att massproduceras.
År 1825 invigdes världens första offentliga järnväg mellan Stockton och Darlington. Det var där ångloket The rocket gjorde sin första resa. Mot slutet av 1800 talet var det bilindustrin, elindustrin och oljeindustrin som var dominerande. Den kemiska industrin var väldigt viktigt och även telegrafer och telefoner. Det var även här flygindustrin uppstådde.
Denna tekniska utvecklingen ledde till den störa och snabbaste samhällsomvandlingen i historien. Varorna blev nu billigare eftersom att nu tack vare de nya maskinerna kunde industrin då skapa större mängder varor än tidigare. Att t.ex framställa 50kilo bomullstråd tog flera år för en handspinnare medans det bara tog några dagar för maskinerna. Men när arbetstiden sjönk så sänktes även priserna. Fler och fler kunde nu köpa de industriella produkterna.  

Hur arbetsförhållandena och arbetsmiljön var i början?
Svar: Arbetsförhållandena under början av industrialiseringen var väldigt dåliga, i industrialiseringens början var det väldigt dåliga förhållanden och många dog. Det fanns inga skyddsanordningar, maskinerna kunde göra så att man förlorade fingrar och händer och kemikalier förstörde hälsan. Inom tändsticksindustrin drabbades många arbetare av fosforförgiftning vilket ledde till att deras käkben smälte ihop. Det gavs inte heller nästan någon ersättning och sjukpenning existerade ej.
Det skapades så  småningom folkrörelser som protesterade mot olika saker som t.ex Arbetsrörelsen som ville att det bara skulle vara 8 timmars arbetsdag och säkrare arbetsplats. Det fanns även nykterhets rörelsen som tyckte att man drack för mycket alkohol på både arbetsplatser och andra ställen vilket ledde till olyckor. Det var även en folkrörelse som ville ha allmän rösträtt.
 Barn utnyttjades även i t.ex gruvor eftersom att de var nog små för att krypa i de trånga farliga gruvgångarna. Om man fick allvarliga skador fick man inte ihop pengar och fick då svår fattigdom. Barnarbete var väldigt vanligt för, i tändsticksfabrikerna så utförde barnen samma arbetsuppgifter som de vuxna fast de fick endast en tredjedels lön. Barnen arbetade ungefär 10 timmar om dagen i dessa fabriker 6 dagar i veckan. Människorna som jobbade väldigt hårt slet ofta ut sig och många av barnen blev föräldralösa.

Hur arbetsförhållandeförändrades och förbättrades med den nya svenska modellen?
Svar: Under den andra halvan av 1800 talet blev situationen bättre på arbetsplatserna och även samhället. Storbritannien var de första som förbjöd barnarbete och även att lagstifta om skyddsanordningar i fabriker. Andra länder började så småningom göra samma sak. I senare 1800 tal förbjöds 15 åringar att arbeta mer än 10 timmar per dag och i tidig 1900 tal kom folkpension för alla som var över 67 år. Arbetstiden började regleras i flera olika länder och det var nu som industrin blivit mer mänsklig. Under 1900 talet så uppstod flera odemokratiska rörelser fram i Europa.
Både fascistiska och nazistiska partier var på höger kanten av den politiska skalan kämpade mot kommunistiska revolutionärer på den vänstra kanten. Det upplevdes även politiska motsättningar i Sverige, Sverige fick ett kommunistiskt parti som ville göra en väpnad revolution för att ta över makten i Sverige. I Ådalen sköt Svensk militär mot strejkandearbetare. Trots denna utveckling kom ett årtionde i Sverige då politikerna hellre ville ha samförstånd än konfrontation. Det var både arbetsrörelsen och arbetsgivarna som var rädda för att liknande saker som i Ådalen skulle förekomma. Det var därför de ville samarbeta. Detta blev starten på den Svenska modellen.
Vad Saltsjöbadsandan innebar för arbetslivet?
Svar: Utanför Stockholm i saltsjöbaden undertecknades ett viktigt historiskt avtal mellan svenska arbetsgivare och fackföreningen. Avtalet blev undertecknat av Landsorganisationen det är de som företrädde de svenska arbetarnas fackföreningar och svenska arbetsgivarföreningen som samlade stora delar av Sveriges företagare. Båda parterna gjorde så att de bestämde vilka regler som skulle gälla på Sveriges arbetsmarknad när olika fackföreningar och arbetsgivare skulle kräva och behöva kompromisser

Varför människor arbetar och varför det är viktigt?
Svar: Det finns flera anledningar varför människor arbetar och varför det behövs. En anledningar är att människorna måste kunna tjäna pengar och få inkomster av att arbeta. De behöver detta för att kunna sköta om sig själv och eventuellt familj. Man måste kunna betala skatt, hyror och andra saker. Man måste kunna köpa kläder, mat och andra grejer du kan behöva. Fritid är även viktigt för att man ska ha lite kul. De flesta  människor tycker att deras arbete är riktigt roligt och kanske bara gör det för att gör det de gillar. Men det finns även vissa som bara gör det för pengar och kanske inte tycker att arbetet man håller på med är så kul.
De som tycker det är kul gör det inte alltid för pengar utan även för att göra en själv och andra lyckliga. Men det måste även finnas arbetare som jobbar med olika saker i samhället för att det ska fungera. Alla kan inte jobba med samma sak eftersom att det då skulle saknas människor som specialiserar sig på saker som behövs. Som om det inte t.ex skulle finnas några anställda på bankerna i ett samhälle skulle ingen kunna sätta in sina pengar och detta skulle såklart leda till stor kaos.  Folk hade gått runt med stora summor pengar på sina kort vilket skulle leda till mer bedrägeri i sin tur skulle leda till mer stölder. Fängelserna skulle då inte kunna hålla upp med alla bedragare och skulle då få problem med fulla fängelse.
Poliserna skulle då antagligen tyckt att deras arbete varit väldigt stressigt vilket leder till att kanske många av de säger upp sig. Och om samhället förlorar mycket poliser skulle det inte kunna skicka ut lika många patruller till olika brottsplatser. Jobb är så viktiga för att ett samhälle skulle kunna fungera.  Om det skulle saknas arbeten skulle det fått stora sidoeffekter.


Hur du ser på ditt arbete i skolan och hur det kan påverka ditt arbete?
Svar: Jag ser på mitt skolarbete som om det skulle vara ett normalt arbete. Jag tänker att det ska göras för att jag ska kunna gå längre i framtiden. Jag ser på mitt arbete som ett riktigt viktigt arbete. Det är dock lite skillnad på ett normal arbete och ett skolarbete. Ett normal arbete fokuserar nästan bara på ett område t.ex bygg. Medans skolarbetet innehåller flera olika ämnen och områden i varje ämne.
I skolan har vi skolarbetet för att kunna skaffa ett arbete i framtiden. Om man bara tänker sig att skolarbetet är avgörande kommer det att påverka dig på ett positivt och bra sätt eftersom att du antagligen då kommer att fördjupa dig och lära dig mer om just det området. Om man inte bryr sig och bara lär sig på ytan kommer du inte kunna skaffa lika många jobb i framtiden.
Om man inte bryr sig och bara tycker allting i skolan är tråkig kommer man inte långt eftersom att det påverkar betygen. Om man har den dåliga inställningen att allting inom skolan är tråkigt kommer du aldrig ha någon lust att arbete och kommer aldrig att tycka att det är kul om du inte ändrar på din inställning.

Hur ser du på kvinnor och män som har samma arbete?
Svar: Idag ser det lite olika ut på olika arbetsplatser. Det är oftast jämställt och lika på arbetsplatser när det gäller lön och vilka arbetsuppgifter man har. Men det kan se olika ut. Det har varit mycket om det här med att lönen ser olika ut mellan kvinnor och män på vissa arbetsplatser. Att män t.ex tjänar mer än kvinnor. Själv tycker jag att det ska vara jämställt mellan kvinnor och män eftersom att de båda är människor som arbetar hårt för att få sin månads lön. Jag tror att lönen är väldigt jämställd på alla kommunala arbeten eftersom att det är lag på detta.
Det beror även på vilken plats man har inom ett arbete. Om man är chef, bara anställd osv. De som är högre upp får högre lön eftersom att de har mycket kunskaper och har specialiserat sig inom detta. Man kommer antagligen komma på högre platser om man har jobbat med ett arbete riktigt länge. Det har länge varit genom historien och är på vissa ställen i världen fortfarande så att kvinnorna jobbar i hemmet medans männen far och arbetar och försörjer familjen. Men på de flesta ställen i världen är det inte på detta viset och vem som helst kan få vilket jobb som helst vare sig du är man eller kvinna.




Vad har fackförbund för uppgifter?
Svar: De förhandlar inte bara om kollektivavtal utan även hjälper sina medlemmar med utbildning, karriärrådgivning och även ena i konflikter på jobbet. Om man skulle känna att man blir kränkt eller trakasserad av arbetsgivaren kan man vända sig till sitt fackförbund för att få hjälp. Det är oftast fackförbundet som förhandlar när medlemmar ska säga upp säg eller vid räkning vid varsel. Facket erbjuder även på

Hur kan vi lösa problemet med bristen på arbetare inom vissa yrken i framtiden?
Svar: Man skulle kunna lösa det på en massa sätt. Ett av sätten skulle såklart vara att höja lönen på vissa arbeten som verkligen behöver det. Men det skulle även göra att staten förlorade massa pengar som kunde gått till andra saker som att förbättra samhället. Ett annat sätt skulle vara att sänka antalet timmar man jobbar per vecka vilket också skulle ha sidoeffekter vilket skulle vara att det skulle saknas arbetare flera timmar i veckan när man kanske verkligen skulle behöva de.
Ett till sätt skulle kanske att vara att låta de anställda ha lite kontroll och bestämma lite granna över arbetet. Man skulle även kunna lägga ut annonser osv för att locka folk att börja jobba på ett arbete. Man skulle t.ex kunna skriva att man skulle ha en test dag för att pröva på. Det skulle nog locka en massa människor att testa på yrket vilket kanske leder till att någon börjar jobba där.



1 kommentar:

  1. Ett mycket bra blogginlägg om industrialiseringens utveckling och påverkan på arbetslivet förr samt förutsättningarna på dagens arbetsmarknad.

    /Eva-Lena

    SvaraRadera

Slavhandel Melissa

Slavhandel Förr & Nu Blogginlägg Slavhandeln har funnits under en lång period. Slavhandeln startade först på 1500-Talet...