fredag 28 september 2018

Amanda söker jobb



De förändringar som gjordes i jordbruket som gjorde industrialiseringen möjlig var att vi fick slåttermaskiner, tröskverk och mejerimaskiner som gjorde att allt färre behövde vara jordbrukare och fixa mat eftersom att dom som höll på med de fixade så mycket så att de räckte till alla.

Uppfinningar som var viktiga för utvecklingen var slåttermaskiner, tröskverk,
mejerimaskiner men även spinning jenny, vävstolen, ångmaskinen och elektriciteten.

Produktionen förändrades av dom nya maskinerna på så sätt att de blev lättare och gick snabbare att odla nog mycket mat så att de räckte till alla vilket gjorde att inte alla behövde göra de själv och kunde jobba med annat

I början var arbetsförhållandena och arbetsmiljön dålig och farlig eftersom att de inte fanns någon skyddsanordning i fabrikerna, maskinerna slet av arbetarnas fingrar och händer och förstörde folks hälsa pga kemikalierna. i tändsticks-industrin blev dom sjuk i fosforförgiftning som gjorda att deras käkben smälte ihop. de gavs sällan ersättning och de fanns ingen sjukpenning. arbetsdagarna var långa och de fanns barnarbete.

Arbetsförhållandena förändras och förbättrades med hjälp av den svenska modellen på så sätt att 15 åringarna förbjöds att jobba mer än 10 timmar per dag och folkpension infördes för alla över 67 och arbetstiderna reglerades.

De Saltsjöbadsandan innebar för arbetslivet var att arbetsgivare och fack började
förhandla och bestämma tillsammans om hur villkoren på arbetsmarknaden skulle vara.

människor arbetar för att tjäna pengar, för att han något att göra, för att samhället
ska gå ihop, för att ha en identitet och för att man behövs till något.

jag ser på mitt arbete i skolan på så sett att de gynnar mig i framtiden beroende på vad jag vill bli och att ju mer och bredare kunskap man har dess då lättare att
välja precis vilket jobb man vill.

när jag ska ut i arbetslivet kommer arbetsmarknad se ut som den gör idag och jag
kommer nog ha störst chans att kunna få ett jobb på någon glasögonbutik av
något slag.

jag tycker att de är superdåligt att män och kvinnor inte får samma löner fast
dom har samma yrken, jag tycker att man borde få lika mycket eftersom att man
lägger ner lika mycket tid och kraft på de plus att man gör exakt samma sak
kvinnornas tid är exakt lika dyrbar som männens.

Fackföreningar som tillhör denna yrkesgrupp är handelsanställdas förbund, svenska handel och karriär i handel.

i framtiden ska vi lösa problemet med de stora bristerna på arbetare inom vissa
yrken på så sätt att vi pratar mer och positivt om dom yrkena, kanske förbättrar
arbetsvillkoren, att arbetsgivarna kanske gör yrkena lite mer intressanta och gör
uppgifterna med en lite rolig touch, och kanske köper i lite mer frukt och saker till rasterna så att dom blir lite roligare.

PRAO

1 Jag provade på Börje Ohlson i smedjan

2 de är ett stort företag och är (moderföretag) till massa andra fik som till exempel friends.

3 de anställda till fiket jobbar med allt möjligt där inne, där är till exempel disken, lasta upp bakelser och massa annat. Sen har dom även en speciellt anställd i charken som står och gör mackor, sallader osv.

4 jag skulle mycket gärna kunna tänka mig att jobba inom de yrkena i framtiden.

De tre yrken som kom högst upp för mig med ⅔ var mäklare inom finans, ekonomiyrken och planeringsarkitekt, vilket är tre yrken som jag inte tror att jag skulle vilja jobba med, jag tror att jag skulle vilja jobba med något mer praktiskt av något slag. men jag är ganska bra på att sälja så jag skulle även kunna jobba i någon butik eller liknande. Jag tycker inte ekonomi och siffror verkar särskilt roligt att jobba med och planeringsarkitekt tycker jag inte låter så bra och så har vi mäklare inom finans som bara låter bra eftersom att man kan tjäna mycket pengar.

Jag valde säljare i butikyrket eftersom att jag tycker om att arbeta men mycket folk/kunder. Tycker att de är roligt att kunna allt om en produkt och berätta och förklara varför dom ska ha just de.

Ens arbetsuppgifter inom de yrket är att man får sälja saker, sköta kassatjänstgöring och redovisa av dagens kassa. I en del butiker finns också postservice, då tar man emot och lämnar ut brev och paket. Man deltar också ofta i beställning, uppackning, prismärkning och påfyllning av varor.

Om man ska jobba som säljare krävs ofta att man har en genomförd gymnasieutbildning och de vore bra om de grundläggande handels och administrations utbildningar ingår. Det kan även vara bra om man har utbildningar som ger produkt eller branschkunskaper.

Enligt arbetsförmedlingen ser framtiden för denna yrkesgrupp inte så bra ut eftersom att de kommer vara stor konkurrens om jobben för butikssäljare inom de kommande åren.

De förmågor man borde ha ifall man ska jobba med detta är:

Kundfokus vilket innebär att säljaren vägleder och hjälper kunden till den produkt som bäst stämmer in på deras behov.

Samarbetsförmåga för att säljare ofta arbetar i team och sen är de även väldigt bra att serviceinriktad på grund av att de är viktigt att ge bra service till kunden.

Fackföreningar som tillhör denna yrkesgrupp är handelsanställdas förbund, svenska handel och karriär i handel.

SÖKA JOBB

De finna 345 lediga jobb inom säljyrket varav tre är i Luleå kommun. Chansen att jag skulle behöva flytta från Luleå för att få jobb inom detta yrke tror jag inte är så stor, Inte för att chansen kanske är superstor att jag skulle få något av dom som ligger ute men om man verkligen vill kan man hitta sig ett själv genom att till exempel gå runt och fråga. och de kommer ut nya jobb hela tiden.

Men om man bara ska gå på dom tre som låg ute just nu så kanske chansen är lite större att man måste flytta om man prompt måste ha ett jobb på en gång.

HEMMAKVÄLL

För att få jobbet på är de bra om man har erfarenhet av sälj och butiksarbete inom detaljhandeln, har intresse av deras produktområden och uppskattar att ge god kundservice och man får gärna ha erfarenhet av kassa försäljning. De är även bra om man har några personliga egenskaper som hög servicekänsla, drivkraft, god samarbetsförmåga och ett intresse för kunderna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Slavhandel Melissa

Slavhandel Förr & Nu Blogginlägg Slavhandeln har funnits under en lång period. Slavhandeln startade först på 1500-Talet...