torsdag 14 juni 2018

Söka jobb Ludvig 8A



Enligt detta test så var det 101 yrken som som passade mig där 12 av dem var perfekt matches.
Jag tycker att detta test passade ganska bra. Många av förslagen handlade om sjukvården vilket är ett område som jag lite intresserad av att jobba med när jag blir äldre.
Men det fanns även yrken som inte passade mig alls. Exempel på dessa yrken är "trafikassistent", "kundtjänsmedarbetare", "tågvärdar och ombordansvarig" och "hotellreceptionist" bara för att nämna några få.

(Ett nytt test)
Denna gång fick jag 23 yrken som passade mig, men jag tyckte ändå att detta test var bättre. Jag fick mindre träffar på jobb, men de som jag fick är betydligt bättre än de som jag fick på det förra.
Jag fick många jobb som har med ekonomi och göra, vilket är mitt allra största intresse för tillfället.
De jobb som värkar mest intressanta av de som jag fick, är "Projektledare" och "Fastighetsmäklare" men det finns även flera bra yrken som dök upp i resultatet.

Yrket som jag tycker låter mest intressant är Projektledare. Det finns två stora anledningar bakom att jag väljer detta yrke. Det är för att yrket i sig (ta ansvar, leda projektet) låter väldigt roligt och är något som jag skulle vilja göra, men det är också för att man får en hyfsat bra lön. Enligt www.lonestatistik.se så för den största delen av Projektledare, mellan 30- 32 999 kr i månaden. Men det är också väldigt många som tjänar mellan 33- 42.99 kr i månaden.

Arbetsuppgifterna som Projektledare är många. Det är saker som att styra, leda och koordinera alla aktiviteter och/eller funktioner inom ett projekt. De ska också se till att alla som håller på med projektet har projektets syfte och mål klart för sig.
Ekonomi och administration är en stor del av projektledarens uppdrag. Projektledaren måste kunna planera, organisera, marknadsföra och utvärdera. De ska se till att målen (tidplan, kvalité och ekonomi) uppnås och blir bra.

Utbildningen som krävs för att kunna jobba som projektledare, är yrkesutbildning och/eller yrkeserfarenhet inom det området som man vill jobba med. Sedan bygger man en projektledarutbildning ovanpå det.
Det finns projektutbildningar som innehåller projektmetodik och ledarskap.
Fackkunskaper är också bra att ha.

Framtiden som projektledare (utgick från civilingenjör inom bygg) ser väldigt ljus ut. Det är väldigt liten konkurrens genom hela landet förutom i Blekinge där det är balans.

Det finns fyra stycken egenskaper som är bra att ha som projekt ledare. Dessa egenskaper är, organisationsförmåga (kunna hålla ordning i allt och se till att ekonomin räcker), simultanförmåga (Kunna ta hand om flera saker samtidigt), samarbetsförmåga (kunna samarbeta med kollegor, beställare och leverantörer) och kreativitet.

Om man jobbar som civilingenjör, så kan man vara med i många olika fackförbund. Exempel på dessa fackförbund, är "Unionen", "Ledarna", "Vision" och många fler.
Det är bra att vara med i ett fackförbund eftersom att dem har ens rygg om det skulle gå bra eller dåligt i karriären. Skulle det vara ett problem på arbetsplatsen, lönen eller något annat, så kommer fackförbundet ätt hjälpa till

På arbetsförmedlingen, så finns det väldigt många lediga jobb inom detta yrke. För tillfället finns det 1243 annonser där det säker folk att anställa genom hela Sverige. Men om man skulle vilja jobba i sin hem ort, vilket i detta fall är Luleå, så finns det 20 annonser att utgå ifrån. Det är företag som trafikverket och vattenfall, som skulle behöva anställda här i Luleå.
Själv har jag inget problem med att jobba långt hemifrån. Jag skulle se det som någonting roligt och spännande. Jag skulle också utvecklas som person genom att lära mig en ny stad och leva långt ifrån alla som jag känner. Jag skulle däremot fortfarande hälsa på familj och vänner när jag har tid.

Företaget som säker att anställa, är Vattenfall i Uppsala.
De söker folk som vill ha ett självständigt och utvecklande arbete där man leder och planerar sina projekt. Beroende på
De vill att man möter kvalifikationer som, minst en högskoleexamen, helst inom elkraft.
Att man helst har flera års erfarenhet som projektledare med erfarenhet från olika typer av uppdrag.
Van vid att driva projekt inom infrastruktur/samhällsbyggnad/industri eller anläggningar.
Van vid att ta ansvar och driva fram arbetet, samtidigt som du är duktig på att samarbeta, löpande rapportera men också kommunicera med kunder och kollegor.
Det är väldigt viktigt att man har ett välutvecklade affärssinne och att man är resultatinriktad, med ett stort säkerhetsfokus.
Det fanns inga speciella egenskaper, utanför kvalifikationerna som de frågade efter. Men de vill ju att man ska kunna samarbeta med alla typer av människor, kunna ta eget ansvar och vara driven att vilja utvecklas och göra ett bra arbete.
Jag skulle säga att dessa egenskaper och kvalifikationer (som inte har med utbildning att göra), passar in på mig. Jag har inget problem med att samarbeta med andra människor, så länge de är villiga att samarbeta själva. Jag har inte häller något problem med att ta egen ansvar och jag söker sätt att utveckla mina egna egenskaper, samt arbete.







1 kommentar:

  1. En mycket intressant beskrivning av det yrke som du valt att presentera.

    SvaraRadera

Slavhandel Melissa

Slavhandel Förr & Nu Blogginlägg Slavhandeln har funnits under en lång period. Slavhandeln startade först på 1500-Talet...