torsdag 14 juni 2018

Prao Ludvig 8A


Vilket företag har du gjort tin PRAO på?
  Svar: Jag har praoat för företaget Allinger Bensin & Livs AB på Circel K Älta, Oxelvägen 1.


Är det ett stort eller litet företag?
 Svar: Allinger Bensin & Livs AB är ett litet företag med 10st anställda just nu. 4 av dem är heltids-, 1 deltids-, och 4 extraanställda.
De som jobbar heltid, jobbar ungefär 38,25 timmar per vecka, medans deltidsanställda jobbar 70% av det och extra anställda på helger och ibland några kvällar.

Vilka arbetsuppgifter har de anställda?
  Svar: De anställdas uppgifter beror lite på deras schema och deras position.
Men de allmänna uppgifterna som alla som jobbar på företaget måste göra vid något tillfälle, är att stå i kassan, packa upp varor, fronta, hyra ut släp, bilar osv, sopa (ute och inne), slänga sopor och tvätta pumpar. Men beroende på schemat, så är det någon som öppnar butiken på morgonen och någon som stänger den på kvällen. Sedan finns det också arbetsuppgifter som chefen och förstemannen får ta han om. Dessa uppgifter är olika typer av kontorsjobb, schemaläggning och beställningar.

Är företaget ett privatägt, kommunalt eller statlig bolag?
  Svar: Företaget är privatägt och är franchisetagare för Cricel K. Det innebär att företaget har rätten att jobba under företaget Cricel K där de följder deras "regler" och där de bestämmer vad som för säljas och vad som inte får. Men företaget Cricel K har ingenting med Allinger Bensin & Livs AB att göra förutom att de följer Cricel K's "upplägg" om man ska kalla det så.

Tillhör de anställda något fack? Tillhör de samma fack eller finns det olika fackförbund på arbetsplatsen?
  Svar: Några anställda tillhör transportarbeteförbundet, men några har valt att inte vara med i något fack på grund av avgiften medans några andra bara är med i A-kassan.

Hur länge har företaget funnits?
  Svar: Företaget skapades i Januari 2011 vilket innebär att företaget har funnits några månader över 7 år.

Hur ser framtiden för företaget ut?
  Svar: Framtiden för företaget ser väldigt positiv ut. Stationen ligger bredvid tiotals höghus och radhus och det håller på att byggas många flera i närheten just nu vilket leder till mera kunder och bättre försäljning. Att många bor i närheten är ett stort plus för företaget eftersom att det är dit som många går om de vill köpa någon dricka eller lite snacks. När folk ska ta bilen till jobbet, så kanske de märker att det är lite bensin kvar och då kan dom bara svänga in och tanka lite snabbt och kanske ta en kaffe och en korv med sig i bilen.

Vilken utbildning och förmågor bör man ha för att få anställning på företagen?
  Svar: Det finns några krav som behövs för att kunna börja jobba på företaget.
Dessa krav är att man är 18+ år gammal, att man har ett körkort, social kompetens (kunna hälsa och prata med kunder) och ett intresse för försäljning (inte riktigt ett krav men det är ändå viktigt).

Har det varit intressant?
  Svar: Jag har sommarjobbat på företaget 2 gånger tidigare, men till en början var det intressant att få prova på att jobba lite andra tider och efter ett lite mera strikt schema där vissa saker ska göras vi en speciell tid för att allt ska vara i ordning. Men när man började andra veckan, så blev det lite repetitivt, man gjorde samma saker ganska ofta och tack vare att jag är för ung för att få stå i kassan, så fick jag bara sitta och vänta när jag var klar med allt. Om jag hade fått stå i kassan så hade jag åtminstånde varit sysselsatt nästan hela tiden.
Men det var iallafall lärorikt. Jag fick lära mig hur många olika saker fungerade, hur man ska prata och bete sig mot kunderna och tips för att göra jobbet lättare.

Är det ett yrke som du kan tänka dig i framtiden?
  Svar: Ja (till viss del). Att jobba för detta företag är perfekt när det kommer till sommarjobb, jag har redan gjort det 2 gånger och ska göra det igen nu i sommar. När jag blir äldre, så vill jag antingen jobba som någon typ av chef eller läkare. Som skulle jag få tag i någon typ av chefsposition, så skulle jag definitivt kunna jobba där.

1 kommentar:

  1. En mycket bra rapport från din PRAO-plats men du behöver inte ha med frågan. Du skriver på ett sätt som gör frågorna överflödiga, vilket är bra.

    /Eva-Lena

    SvaraRadera

Slavhandel Melissa

Slavhandel Förr & Nu Blogginlägg Slavhandeln har funnits under en lång period. Slavhandeln startade först på 1500-Talet...